The Raccoon City Reviews: Resident Evil 4

Ve světě Resident Evil trávím mnoho času. Ať už se jedná o hry, animované filmy, knihy nebo prostě i v těch méně povedených filmech Paula W. S. Andersona (takové Guilty pleasure). Je to jeden ze světů, který mne velmi baví.

Resident Evil 4 je zrovna dílem, který jsem prošel opravdu mnohokrát. Hlavně na konzoli PS2 a později i na PC jehož port byl tehdy utrpením pro ty, co tehdy nevlastnili ovladač. Avšak to mne nezastavilo, abych hru proběhl s ovládáním pouze na klávesnici. Nejčastějším problémem byly uložené pozice hry, které byly bez označení přimíchané ve složce se hrou a jejich záloha byla často ztracený případ… tedy dříve býval.

Jakožto vlastník původní krabičkové verze hry, na kterou jsem pyšný jsem nikdy neměl potřebu pořizovat tento Remaster. Avšak po shlédnutí filmu RE Vendetta a tehdejších slev na Steamu bylo jasno. Zálohování uložených pozic na cloud, pár Achievmentů a částečná možnost hru ovládat myší mne to přinutilo zvážit a užívám si to.


Dokonalý horor

2004, šest let po událostech v Raccoon City.

Přeživší z Raccoon City, dříve policejní ucho RPD, nyní vládní agent ve službách Spojených států Leon Scott Kennedy je vyslán do Španělska, aby zde zachránil dceru prezidenta Grahama - Ashley Graham. Už zpočátku se zdálo, že tady něco nehraje a agresivita vesničanů vůči cizinci tomu také vůbec nepomohla. Po prvním útoku vesničanem a zabitím Leonova doprovodu je na čase vytáhnout zbraň. Leon to nebude mít jednoduché. Během mise zjišťuje, že vesničané uctívají tajemný kult a co hůř, že jsou ovládaní nějakým druhem parazita.

Příběh je zasazen šest let po incidentu v Raccoon City. Hry se povětšinou odehrávali ve stejné době, kdy byly vydané a ve většině případech je tomu tak i do dnes.

Prvky, akce, vylepšování a bonusy

Resident Evil bývala vždy takovou přelomovou sérií. Každý díl vždy udal směr, jakým se má tento žánr Survival Horror posunout. Mimo jiné se zvedala i laťka grafického zpracování. Mezi hrami RE (1996) a RE2 (1998) byl obrovský grafický pokrok, a to ještě na staré dobré konzoli PSOne.

Následný obrovský skok přišel ještě v roce 2002 kdy vyšel RE Zero a remake prvního dílu. Tehdy o dva roky novější čtvrtý díl po grafické stránce spíš degradoval. Obzvláště když tehdy svět kochal prvním dílem FarCry od Cryteku. Ale i přesto to RE4 slušelo → ke hře se to hodilo a ponurá atmosféra okolí dodávala takový ten tíživý pocit beznaděje.

Ve hře se tentokrát konala zajímavá změna neb v určitých momentech máte u sebe doprovodnou postavu, kterou máte za úkol ochraňovat. Ta se ovládá jednoduchými příkazy jako: Počkej, pojď nebo schovej se.

RE4 HD Remaster, který vyšel 28. února 2014, se od originálu příliš neliší, jen ho teď máme s texturami ve vysokém rozlišení. Obraz je ostřejší a detailnější. V původní hře obraz i menu tehdy působily jako by malíř namaloval obraz, který jím byl následně rozmazáván. V možnostech remasteru je i možnost přepnout hru do tohoto vzhledu.

Poprvé v sérii se v RE4 došlo na veliké změny, které se týkali hratelnosti. Statické kamery předchozích dílů byly nahrazeny pohledem přes rameno postavy což se týkalo i střelby. Ovládání bylo svižnější, přibylo více akce a nově i Quick Time Eventy.

Mimo jiné byl RE4 také vůbec prvním dílem, který přinesl možnost vylepšování výbavy a nákupy. Ty nám zprostředkovává obchodník, jehož hlášky se stali naprosto legendárními. Ten nám nabízí nejrůznější vybavení od zbraní, léčiv, zvětšení inventáře nebo mapy.

To všechno ale nebude zadarmo a už vůbec to nebude ani levné. Veškeré cennosti, munice, vybavení nebo dokonce i zbraně jsou umožněné k prodeji obchodníkovi. Záleží prostě na tom, co chceme koupit a co pro to musíme prodat.

U obchodníka nás bude nejvíce zajímat různá vylepšování zbraní. Ty se týkají: Poškození, kapacity zásobníku, kadence, rychlosti přebití až po zvýšení šance na kritický zásah. Vše se dá výborně a někdy i výhodně využít. Když k němu přijdete s prázdnou pistolí, vylepšíte kapacitu, zbraň vám to plně dobije.

Po dohrání hlavního příběhu se ve hře zpřístupní další dvě příběhové kampaně. Prvním je Separate Ways což kanonické rozšíření, které nám umožní pohled na hlavní dění z jiné perspektivy.

Druhým je nekanonické rozšíření Assignment Ada, ve kterém jsme vysazeni na jedné části ostrova a úkolem je posbírat vzorky parazita Plaga.

Dále se odemkne ještě bonusové rozšíření Mercenaries, ve kterém na několika mapách v určitém čase musíme pobít nabíhající hordy nepřátel.

Resident Evil 3.5 (Beta)

Betaverze hry vznikala už od roku 2000 a měla postavit základy pro čtvrtou. Původní koncept s nádechem mystična s Leonem opět v hlavní roli a z pera režiséra druhého dílu Hideki Kamiyou byl na naléhání tvůrce série Shinji Mikamim zrušen. Ve výsledku nevyužitý materiál posloužil v jiné hře a v roce 2001 vychází Devil May Cry.

Nová Betaverze s označením 3,5 oznámená v roce 2001 měla už rozhodně blíže výsledné hře tak jak jí známe dnes. A právě i ta působila víc s nádechem mystického podivna. Video nám představilo nové druhy nepřátel. Prvním byl přízračný muž s hákem vystupující z obrazu nebo malé ‚zombie‘ panenky útočící na Leona nožem. Zdá se, že Mikami měl už dávno spadeno na něco jako The Evil Within (2014), protože celkově by se ukázka dala přirovnat k Silent Hillu.

Na betě je možné si všimnout, že v té době ještě počítali s využitím statických kamer. Ty se měli hlavně zaměřovat na momenty, které nás měli vyděsit, popř. připravit na nějakou hrozbu. Dost často čekala až se postava ztratila za horizontem, než se přepnula do dalšího úhlu. Pravděpodobně nám tvůrci chtěli naservírovat i hodně temných, napínavých momentů čemuž nasvědčuje možnost zapnutí svítilny.

Grafické zpracování, ovládání a optimalizace

Jak tu již bylo zmíněno – hra se od originálu příliš neliší. Textury jsou ostřejší, obraz celkově detailnější, ale celkový dojem zůstal stejný. Tedy až na Launch verzi remasteru hry kdy měl obraz takový ten protivný žlutý nádech odstínu - naštěstí už je pryč. Popravdě z mé zkušenosti je možné dosáhnout lepší grafické úpravy za pomocí dobrých módů.

Ovládání se víceméně moc nezměnilo, pouze jiné uskupení používaných tlačítek na klávesnici a konečně možnost zahrát si hru s myší. Sám si vzpomínám, když jsem se snažil dostat ovládání myší do původní hry pomocí modů, hru to spíše úplně rozhodilo. Takže lepší bylo se hru buď naučit na klávesnici nebo připojit ovladač.

Tento remaster nás nechal si hru poprvé zahrát v 60FPS. Původní verze na konzolích fungovala v 30FPS a na PC se to nijak nelišilo. Kromě minimalistického nastavení grafiky se nelišilo snad v ničem. Remaster nám dává možnost vybrat si FPS podle našich preferencí a až na pár dropů nepředstavuje potíž ani pro starší počítače.

Moderská komunita

Jistě si někteří z vás budou pamatovat, jak se snažili dostat nějaký ten mod do původní čtyřky. To po většinu času probíhalo spíše metodou pokus omyl. Spousta z nich byla nefunkční nebo nějak rozbourali hru a celé to vedlo akorát k její přeinstalaci. Grafické mody, mouse-fix, skiny… to všechno bylo k výběru. Když jste to však vydrželi a dotáhli do úspěšného konce, hra po grafické mohla vypadat třeba jako Crysis.

HD Remaster už to má jinak… jednodušší. Stáhnete si prostě nový Fluffy Manager 5000, který vás rovnou odkáže na několik odkazů vč. Nexusmods kde si vždy něco vyberete co vám zrovna padne do oka. A že je z čeho vybírat.

Verdikt a závěr

Jak to jenom shrnout? Resident Evil 4 je prostě stará dobrá klasika nabízející perfektní atmosféru, skvělé postavy, monstra nebo zajímavé lokace. Absence ovládáním myší sice nedělala dobrotu, ale HD Remaster už většinu takových chybek napravil. Já sám to nikdy neviděl jako chybu a přišlo mi, že to hře ještě více podtrhlo ten pocit hororového napětí.

Resident Evil 4 se podíval snad na všechny možné herní platformy, ačkoliv vůbec první verze byla exkluzivní pro konzoli Nintendo GameCube (začátek 2005). Následně se však dočkala několika portů, které jí dostali na PlayStation 2 (konec 2005), PC (2007), Nintendo Wii (2009). Později ještě na konzole PlayStation 3 a Xbox 360 (2011). V roce 2014 dostala PC verze HD Remaster a v roce 2016 zavítala i na konzole PlayStation 4 a Xbox One.

Mimo to se hra podívala i na Handheldové konzole jako PSP nebo Nintendo Switch a dále i na mobilní telefony se systémem Android i iOS. A nyní si hráči mohou hru užít i ve Virtuální Realitě s Oculus Quest 2, která vyšla nedávno.

Poslední informace na závěr

A nyní se dlouhodobě očekávané stalo pravdou. Dne 2. června 2022 byl na State of Play oznámen Remake Resident Evil 4 jehož datum vydání je stanoveno na 24. března 2023. Na trailer se můžete podívat níže.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Rozbor a postřehy: Návrat do Silent Hill

Zamyšlení a rozbor: Silent Hill 2 - Dlouho ztracený klenot

Recenze: Silent Hill 2 Remake - Naše výjimečné místo