Recenze: Silent Hill 0rigins - Na počátku veškerého zla
V pořadí pátá hra dle vývoje se nám, jak už název napovídá, vrací na úplný začátek této série. Poprvé po rozpuštění studia Team Silent, série expandovala na západ a tentokrát se vývoje ujímá britské studio Climax Action.
Bylo nebylo v jednom městě zvaném Silent Hill
Příběh se odehrává ještě dávno před první hrou. Kamioňák Travis Grady se po nabraném zpoždění směrem do města Brahms rozhodne zkrátit si cestu přes Silent Hill. Do cesty mu ovšem vstoupí chodec a je nucen zastavit. Malá dívka, ztrácející se mu v mlze, rozhodne se jí následovat. Události vezmou nečekaný spád když narazí na dům v plamenech a z něho vycházející křik.
"Není to mlha... je to kouř... Můj Bože..." |
Bez váhání vtrhne dovnitř ve snaze najít zdroj křiku. Na zemi v horním patře nachází malou dívenku popálenou na celém těle. Po jejím vynesení, za zvuku sirén omdlévá z nadýchaného kouře vedle ní. Probouzí se na lavičce vedle nemocnice s nutkáním zjistit jak na tom ta dívka je. Bohužel to nebude tak jednoduché a cestu mu kříží další nepříjemnosti. V mlze tak husté, že by se dala krájet se skrývá něco tajemného, něco zlého…
Mimoto, že se stane svědkem původu zla ve městě Silent Hill, rovněž bude čelit i své vlastní minulosti, která může být mnohem temnější než si kdokoliv mohl myslet. Přece jenom... jaký typ lidí město k sobě tak rádo vábí?
Vítejte v Silent Hill |
Jiné studio, jiný mrav?
Hra nenabízí ani žádný výběr úrovně obtížnosti. Celkově bych ji připodobnil asi právě k onomu druhému dílu na normální obtížnost. Bossové jsou tu někdy až směšně jednodušší. Většinou stačí si držet ideální odstup a střílet… to asi proto abyste si vzteky nerozmlátili svoje PSP.
Ukládání hry probíhá stejně jako v předešlých dílech a stačí jen vyhledávat symboly na červeném trojúhelníkovém podkladu. Autosavy tu nejsou a popravdě – i přestože některá monstra dovedou uštědřit opravdu kritické zásahy, když se dobře hlídáte, nemusíte během celého průchodu hrou jedinkrát zemřít.
A jako každý předešlý díl Silent Hill, je i zde možnost získat jeden z několika konců. V případě 0rigins jsou to tři konce a to klasicky: dobrý, špatný nebo UFO konec.
A samozřejmě je i potřeba nějak bránit a zde tvůrci přišli s novou mechanikou. Střelné zbraně více rozebírat není potřeba, sám jsem je využíval jen na bosse nebo ke zpomalení „jednoho“ pěkně otravného monstra.
V Silent Hill sérii vždy hrály větší důležitost zbraně nablízko. Ať už kus dřeva, páčidlo, francouzák nebo sekyra, každá z nich tu má svojí životnost a po několika zásazích se nám rozpadnou. Rovněž je ještě možnost příšeru fláknout nějakou nádobou, toustovačem, psacím strojem nebo menší telkou… prostě tohle všechno Travis dokáže nosit po kapsách!
Travis má neomezený inventář a po každé zničené zbrani si z něho můžeme vybrat novou. Ano, zní to divně, ale vzhledem k výdrži zbraní je to aspoň nějaká kompenzace. Prostě tady tvůrci moc nepřemýšleli. Proč prostě a jednoduše neudělali to samé co dvojka? Jednoduše si nacházet zbraně a ty by s námi zůstaly až do konce hry.
Ale co je opravdu důležité mít v Survival hororové hře? Důležitým prvkem jsou přece logické puzzly a musím říct, že zde se opravdu povedli. Ty procvičí především naši všímavost, dovtípení a rovněž i naše jazykové znalosti.
V každém díle bylo vždy něco, co nás převedlo do „Jiného světa“ (Otherworld). Ať už to bylo třeba při přechodu z jedné oblasti do druhé nebo prolezením dírou ve zdi, zde nám k tomu budou sloužit zrcadla, které nás převedou do tzv. Mirror World – Zrcadlového světa.
Hru jsem aktuálně pro tento článek hrál na PCSX2 emulátoru, díky kterému jsem měl možnost si hru zahrát v nativním rozlišení svého QHD monitoru (2560x1440) a vypadalo to naprosto parádně. Dokonce i lépe jak spousta mnohem novějších her – přece jenom se stále jedná o PlayStation 2 titul.
Občas si všimnete pár chybek ve stínech kdy působí dost kostrbatě, ale tak krom toho, že se jedná PlayStation 2 titul, je zároveň na něj portovaný z Handheldové konzole PlayStation Portable.
Technický stav hry je naprosto bezchybný. V dobách konzolí starých generací si nemohli dovolit vydat hru v bídném stavu neboť býval velký problém hry opravovat, vývojáře to vycházelo draho a tehdejší limitovaná přístupnost internetu tomu také moc nepomáhala.
A to bylo dobře! Vývojáři si prostě nemohli dovolit vydat titul tak jak je s drzostí vydávají dnes. V současnosti už hráči prostě slouží jen jako beta testeři kupující si jejich polotovary za plnou cenu s kombinaci s přísunem hromady záplat.
Verdikt
Silent Hill 0rigins v Japonsku známý jako Silent Hill Zero je v sérii uznáván jako kánonický úvod do světa Silent Hill. A jelikož se jedná o první hru vytvořenou studiem ze západu, Climax Studios odvedlo výbornou práci.
Mělo to perfektní atmosféru, budovalo to napětí, nabídlo veliké možnosti objevování, solidní logické puzzly a hlavně toho ducha Silent Hill her. Hru jsem si za těch 7 hodin a 7 minut skutečně užil a doporučil bych ji každému kdo holduje jak žánru Survival Horror, tak samotnému světu série Silent Hill.
Jen škoda její omezené dostupnosti a přestřelených cen na internetu. Tato hra by si rozhodně zasloužila více pozornosti.
Komentáře
Okomentovat