The Raccoon City Reviews: Resident Evil 4 Remake

Někdo by čekal, že po Remaku Resident Evil 3 sáhne Capcom spíše po předělávce dílu s podtitulem Code Veronica a vím, že spousta fanoušků by něco takového rozhodně uvítalo. Však originální Resident Evil 4 je mistrovské dílo, které přece nepotřebuje remake… a nebo ano?

Po dlouhých spekulacích s jakým dalším Remakem by se Capcom mohl vytáhnout se Resident Evil 4 stal skutečností. A jestli stojí za to se dozvíte na následujících řádcích. A prakticky mohu také udělat remake na svůj předešlý článek.

Dokonalý horor²

2004, šest let po událostech v Raccoon City.

Leon Scott Kennedy – jeden z mála přeživších děsivých událostí v Raccoon City, nyní vládní agent ve službách Spojených států je vyslán do Španělska aby zde našel a zachránil dceru prezidenta - Ashley Graham. Už od příjezdu jasné, že tady něco nehraje a po konfrontaci s prvním vesničanem je na čase sáhnout po pistoli.

Čím více se Leon prokousává děsivými situacemi, zjišťuje že tu místní uctívají jakýsi tajemný kult, pro který podávají obětiny. Ale co hůř - že jsou ovládáni jakýmsi druhem parazita. Je proto nutné nikde nezahálet a najít a zachránit Ashley před kultem dříve než bude pozdě.

Příběh se o originálu příliš neliší. Prošel ovšem určitými změnami, které v rámci nově upraveného kánonu dávají smysl a rozhodně to ničemu nijak neškodí.

Prvky, akce, vylepšování a bonusy

Dlouhou dobu jsem si říkal, že Resident Evil 4 nepotřebuje Remake a byla by to stále pravda. Ta hra už tehdy byla dost revoluční a rozhodně se stala kultovní pro každého RE fanouška. Ale když přišlo oznámení regulérního remaku tohoto dílu, byl jsem zklamán, ale spíš víc ve mně převažovalo nadšení.

Proč zklamání? Protože to nebyl remake dílu s podtitulem Code Veronica, který se do série počítá jako regulérní třetí díl. A proč jsem byl tedy nadšený? Protože to vypadalo setsakramentsky dobře! Ovšem měl jsem i své výhrady.

Dnešní hry už prostě neumí děsit svojí atmosférou za jakýchkoliv podmínek. Tvůrci si proto často dopomáhají zkratkami, kdy dění pro jistotu zasadí do noci. Případně to ještě okoření pořádnou bouřkou. A v určitých částech i zde došlo k prohození denní doby za noční. Ovšem uznávám, že to tu vůbec nebylo na škodu a hře to prostě sedlo.

Veškeré situace jsou tu různé, ale zplna zachovávají duši originální hry. Lokace jsou povědomé, jen tu a tam prošly menšími i většími změnami. Dokonce i Leon co se týče jeho movement listu zůstal stejný, ale zároveň je takový divočejší a dravější. Doslova při troše snahy můžete ve hře provádět akci ve stylu Johna Wicka.

K akci ovšem budete potřebovat „zbraně… hodně zbraní“. Ty se vrací z původní hry, ale co by byly zbraně bez možnosti jejich upgradu? Ano! Vrací se i Merchant a jeho nabídka zůstala plně zachovaná. Nabízí možností vylepšení od poškození, velikosti zásobníku, rychlosti nabíjení až po rychlost střelby.

Remake porušil své vlastní pravidlo, při kterém vám v OG vylepšení kapacity zásobníku ho rovněž i doplnila. Tato skutečnost zde bohužel chybí.

Nově se k tomu přidává i nůž a ne – neříkám, že nebyl v OG. Ovšem tady je to trochu jinak. Ten se nově po nějaké době používání opotřebuje a už nebude nadále použitelný. Ovšem zůstává v inventáři a můžete si ho nechat opravit u Merchanta. Ten k tomu rovněž nabízí i možnost jeho vylepšení poškození nebo výdrže.

Mimo hlavní nůž budete nacházet ještě ‚menší’ jednorázové nože, které příliš nevydrží a dochází k jejich nenávratnému  zničení. Hodí se pokud nemáte použitelný hlavní nůž a Merchant je ještě daleko před vámi.

Co tvůrci oproti originálu vynechali úplně jsou QTE momenty. Nevím jestli je to dobře nebo špatně. Mně osobně tam nikdy nijak nevadily, ale každý to máme jinak. Ovšem i zde budou otestované vaše reflexy a to v případě odražení nepřátelských útoků nožem. To s sebou přináší ovoce v možnosti rozhození a zpomalení protivníka.

Po dohrání hry se bohužel neodemyká žádný nový obsah jako tomu bylo v případě OG. Bonusy tu sice jsou v podobě nakoupitelných kostýmů, figurek, konceptů z vývoje nebo modů na zbraně.

Originál totiž po dohrání rozšířil nabídku čímž zpřístupnil kánonické rozšíření Separate Ways ukazující dění hlavní hry z jiné perspektivy. Dále nekánonické  Assignment Ada v němž v kůži Ady Wong máme za úkol sesbírat vzorky parazita Plaga. A nakonec skvělý mod zvaný Mercenaries (Žoldáci), ve kterém si vybereme postavu, se kterou likvidujeme nepřátelské hordy. V časovém limitu musíme dosáhnout nejvyššího komba pro nejlepší finální zhodnocení.

Zde byl několik dní po vydání přidán poslední jmenovaný mod ve formě DLC zdarma a je přístupné od začátku i pro ty co nemají dohranou základní hru. Rovněž je přislíbeno tentokrát ve formě placeného DLC Separate Ways, které se má od té v OG značně lišit – má být delší, propracovanější a dorazit by mělo ještě letos.

Nově je tu ještě možnost plnit řadu vedlejších úkolů. Ty zadává Merchant pomocí vyvěšených modrých lístků na různých místech. Týkají se jednoduchého střílení modrých medailonů, „deratizace“ havěti nebo zneškodnění silných monster v určitých oblastech mapy. Za odměnu získáte spinely pro nákup speciálních doplňků, které se za Ptas koupit nedají.

Stejně jako v originálu i zde budeme mít po boku doprovodnou postavu, kterou máme za úkol chránit a opět se ovládá jednoduchými příkazy. Naštěstí v Remaku je podstatně více soběstačná a dal by se jí smazat status jedné z nejotravnější postavy herní historie.

Grafické zpracování, optimalizace a moderská komunita

Hra běží na grafickém enginu, který pohání snad už všechny hry od Capcomu již od Resident Evil 7: Biohazard z roku 2017 známý jako RE Engine a již tehdy představoval budoucnost.

RE Engine dokáže za poměrně nízkých nároků zprostředkovat fotorealistický vizuál hry. Při pomyšlení, že předloňskou Vesnici jsem spustil ještě na stroji z roku 2012. Remake RE4 posunul svůj vizuál za se o kousek dále a na své RTX 3070 běžel ve více jak 100 fps.

Engine je rovněž velice přívětivý k moderské komunitě, kteří na něho dokážou ušít takřka cokoliv. Platí to všech RE hrách právě už od RE7. Ty se často týkají skinů, které pro tento REmake převážně vychází ze vzhledu postav originální hry z roku 2004. Avšak je to jenom zlomek z celé nabídky možností a díky Fluffy Mod Manažeru je úplně snadné je do hry dostat. Stačí si jen vybrat.

Verdikt

Stále si stojím za tím, že originální Resident Evil 4 žádný remake nepotřebuje - ta hra je mistrovský kousek sám o sobě. Ale stalo se a rozhodně mu nedělá vůbec žádnou ostudu. Capcom na vývoj pořádně dohlížel a stejný průser jako s třetím dílem (2020) se neopakoval.

I zde sice došlo k určitým změnám nebo úpravám základu příběhu, ale nebylo to na škodu. Remake mě chytil a během prvních několika dní jsem měl hru už párkrát proběhlou kdy mi časomíra ukazovala celkově kolem 50 hodin. I chybějící laser corridor nebo ten jeden Boss fight jsem hře prominul.

Resident Evil 4 Remake vyšel 24. března 2023 na PC, PlayStation 4, PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Rozbor a postřehy: Návrat do Silent Hill

Zamyšlení a rozbor: Silent Hill 2 - Dlouho ztracený klenot

Recenze: Silent Hill 2 Remake - Naše výjimečné místo